Forum Rozwoju Lublina - Plakaty wyborcze - w teorii i w praktyce

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

3armiWP2.jpg

Logowanie

Wiadomości RSS

Użytkownicy Online

None
Plakaty wyborcze - w teorii i w praktyce Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Redaktor: Daniel Stelmasiewicz   
09.04.2014.


 Podczas sesji Rady Miasta Lublin z dnia 13 lutego 2014 r. przyjęto uchwałę, które drastycznie podwyższyła opłaty za zajęcie pasa drogowego pod ekspozycję plakatów wyborczych. Jednocześnie Prezydent zadeklarował, że Miasto Lublin nie będzie wydawać pozwoleń na umieszczanie plakatów w pasie drogowym. Podjęte decyzje miały zapobiec zaśmiecaniu miasta w trakcie kampanii wyborczych. Jednocześnie jednak - wykonujac obowiązek nałożony na gminę Kodeksem Wyborczym - zdecydowano o przeznaczeniu wiat przystankowych na miejsca darmowej ekspozycji plakatów. A jak będzie w innych miastach?

Na podstawie art. 114 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy ustawodawca nałożył na gminy obowiązek zapewnienia na obszarze miasta w trakcie kampanii wyborczej odpowiedniej liczby miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych.

Ustawa nie precyzuje, w jaki sposób ww. obowiązek powinien zostać zrealizowany, w tym, jaką liczbę miejsc należy uznać za "odpowiednią". Decyzja w tym zakresie należy do władz gminy, które bez wątpienia powinny uwzględnić wielkość miasta, a także jego specyficzne uwarunkowania (np. przestrzenne).

Jak donosiły lubelskie media (LINK) w Lublinie postanowiono, że lista miejsc darmowej ekspozycji plakatów i obwieszczeń obejmie 48 "miejskich" słupów ogłoszeniowych i 67 wiat przystankowych (z wyłączeniem nowych wiat zlokalizowanych głównie w centrum).

Postanowiliśmy sprawdzić, jak ten problem jest rozwiązywany w innych miastach. Otrzymaliśmy stosowne informacje z Krakowa, Poznania i Bydgoszczy.


W Poznaniu wyznaczono 25 lokalizacji, w których postawione będą konstrukcje ekspozycyjne do nieodpłatnego umieszczania materiałów Komitetów Wyborczych. Miasto Poznań ustawia konstrukcje w miejscach najbardziej uczęszczanych przez poznaniaków. Na konstrukcjach ekspozycyjnych zostaną wyznaczone numerowane miejsca umieszczania materiałów Komitetów Wyborczych zgodnie z liczbą zarejestrowanych Komitetów Wyborczych. Wskazanie numeru miejsca przydzielonego Komitetowi na Platformie odbędzie się w drodze losowania. Konstrukcje są zewnętrzne, nie są do tego celu wykorzystane wiaty przystankowe bądź miejsca będące w pasie drogowym /zgodnie z informacją uzyskaną od p. Rafała Łopki z Biura Prasowego UM w Poznaniu/.


Miasto Kraków wynajmuje od firmy komercyjnej na wyłączność kilka sztuk (8) wolnostojących elementów przestrzennych (czworoboki, o powierzchni ekspozycyjnej kilkunastu m2 ), które rozstawione są w centralnych miejscach Krakowa o dużym natężeniu ruchu pieszego (Rynek Główny, okolice dworca głównego, centrum Nowej Huty i innych dzielnic Krakowa). Jedna ściana wykorzystywana jest przez Miasto na umieszczenie Urzędowych Obwieszczeń Wyborczych a pozostałe przeznaczone są dla Komitetów Wyborczych. Pozostała akcja reklamowa Komitetów Wyborczych pozostaje w ich gestii (konieczność uzyskania zgody na zajęcie pasa drogowego itp.) - /zgodnie z informacją uzyskaną od p. Małgorzaty Bochenek, Głównego specjalisty z Referatu Organizacyjno-Prawnego Wydziału Organizacji i Nadzoru UM Kraków/.


Bydgoszcz możliwość prezentacji publicznej obwieszczeń i plakatów wyborczych przewidziała:

-          na podstawie Zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy z dnia 28 lutego 2014 r. nr 128/2014, na czterech wyznaczonych miejscach na terenie miasta, w których znajdują się tablice ogłoszeniowe typu Delta, przy czym każdy z komitetów ma do dyspozycji z góry określoną powierzchnię;

-          na podstawie porozumienia z Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, na 365 wiatach przystankowych, jednakże wyłącznie w celu prezentacji urzędowych ogłoszeń wyborczych;

-          korzystanie z powierzchni na tablicach w Urzędzie Miasta oraz w ponad 200 placówkach oświatowych, służby zdrowia i spółkach miejskich, także wyłącznie w celu prezentacji urzędowych ogłoszeń wyborczych.

Ponadto poszczególne komitety wyborcze mogą umieszczać swoje ogłoszenia i plakaty wyborcze w pasie ruchu, na latarniach, barierkach drogowych i słupach trakcyjnych, pod warunkiem uzyskania zgody Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy /zgodnie z informacją uzyskaną od p. Agnieszki Jędrzejczak – pełnomocnika Prezydenta Miasta Bydgoszczy do spraw wyborów/.


Jak widać władze poszczególnych miast w różnych sposób podeszły do wytycznych ustawodawcy. O tym, które z zastosowanych rozwiązań okazało się najlepsze (zapewniając odpowiedni dostęp wyborców do informacji o kandydatach, a jednocześnie zabezpieczając należycie przestrzeń publiczną przed oszpeceniem) przekonamy się już za kilka miesięcy, po wyborach samorządowych.

Pozostaje nam wierzyć, iż ostatnie zmiany w Lublinie (podwyższenie opłaty za umieszczanie plakatów wyborczych w pasie drogowym i deklaracja Prezydenta co do generalnego zakaz umieszczania plakatów w pasie drogowym i na obiektach miejskich) okażą się skutecznymi rozwiązaniami wobec zapędów komitetów wyborczych planujących kolejne „oplakatowanie miasta”. Wierzymy również, iż przeznaczenie na darmową ekspozycję plakatów wiat przystankowych zostanie przeprowadzone rozsądnie, przy zachowaniu ładu w przestrzeni.

Jednocześnie przypominamy hasło naszego happeningu: „Idealny kandydat ma poukładane w głowie, nie na plakacie!”. Miejmy tego świadomość dokonując wyboru swojego.

/DS


Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.