Forum Rozwoju Lublina - Wracamy do buspasów...

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

1917.jpg

Logowanie

Użytkownicy Online

None
Wracamy do buspasów... Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Jacek Werner   
11.03.2013.


 Niniejszym prezentujemy treść listu, który nasze Stowarzyszenie skierowało do Prezydenta S. Kalinowskiego. Pismo jest odpowiedzią na prośbę Pana Prezydenta, co do możliwych w naszym mieście rozwiązań usprawniających komunikację zbiorową. Opracowanie jest zbiorem wszystkich dotychczasowych pomysłów i projektów przygotowanych przez FRL w tym temacie.




Sz. P. Stanisław Kalinowski

Zastępca Prezydenta Miasta Lublin
Pl. Łokietka 1
20-950 Lublin


WNIOSEK
w sprawie propozycji uprzywilejowania komunikacji miejskiej w Lublinie

W związku ze spotkaniem z Panem Prezydentem wspólnie z Radą Kultury Przestrzeni, zgodnie z obietnicą przedstawiamy jako Stowarzyszenie Forum Rozwoju Lublina proponowane przez nas rozwiązania uprzywilejowania komunikacji miejskiej w Lublinie. Obecnie istnieją zaledwie 3 krótkie buspasy, z których tak naprawdę tylko ten na ulicy Lubartowskiej ma realne znaczenie. Zarówno Forum Rozwoju Lublina jak i Transeko w studium komunikacyjnym postulują powstanie nowych buspasów. Najbardziej opłacalne byłoby ograniczenie ruchu samochodowego na Krakowskim Przedmieściu. Propozycja Forum Rozwoju Lublina to zmiana obecnego charakteru tej ulicy na odcinku od ul. Wieniawskiej do ul. 3 Maja jako wyznaczoną dla ruchu jedynie dla komunikacji miejskiej i rowerów w relacji wschód – zachód, co ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej na jednym z najważniejszych odcinków lubelskich szlaków komunikacyjnych. Ważne też jest, aby rozważyć pozostawienie komunikacji miejskiej na odcinku przy pl. Litewskim, który ma zostać zamieniony na deptak.

Kolejnym ważnym ciągiem komunikacyjnym są Al. Racławickie od ul. Sowińskiego do ul. Krakowskie Przedmieście. Forum Rozwoju Lublina popiera propozycję Transeko, która zakłada wydzielenie tam po jednym pasie ruchu dla komunikacji publicznej. Z pewnością znacząco poprawi to czas przejazdu i zachęci do korzystania z autobusów i trolejbusów potencjalnych pasażerów. Dobrym wyjściem byłoby dopuszczenie na buspasie ruchu rowerów co ograniczyłoby koszt budowy wydzielonej drogi dla rowerów obok chodnika.

Połączenie północy i południa miasta jest najbardziej problematyczne z uwagi na przecinanie Al. Racławickich, wąskiej ulicy Sowińskiego, a także skomplikowanego skrzyżowania jej z ul. Głęboką. Miasto Lublin na rok 2013 planuje dodanie po jednym pasie ruchu w tej relacji, co w naszej ocenie nie spełni zakładanych oczekiwań z racji małego natężenia ruchu z ul. Filaretów w kierunku ul. Głębokiej (Narutowicza). Oceniamy, że dużo większą korzyść dla użytkowników tej drogi byłoby przeznaczenie tych dodatkowych pasów ruchu jedynie dla komunikacji miejskiej. W ciągu godziny w szczycie liczba pasażerów komunikacji miejskiej jest porównywalna z użytkownikami prywatnymi także mając na uwadze ideę zrównoważonego transportu naturalne wydaje się usprawnienie podróży tak dużej rzeszy podróżnych. Taka zmiana organizacji ruchu nie odbije się w sposób znaczący na kierowcach samochodów osobowych, a na pewno skróci podróż mieszkańcom dzielnic południowych do centrum, a być może zachęci kolejnych do rezygnacji z samochodu na rzecz komunikacji publicznej (zwiększając przychody z biletów).

Miejscem dużych zatorów komunikacyjnych jest również al. Piłsudskiego. Propozycja Forum Rozwoju Lublina zakłada przeprojektowanie istniejącej śluzy dla autobusów i trolejbusów przy MPWiK aby była bardziej efektywna, a także proponujemy umożliwić legalny skręt pojazdom komunikacji miejskiej z al. Piłsudskiego w ul. Narutowicza w lewo ze środkowego pasa ruchu (największe straty czasowe dla pojazdów komunikacji miejskiej wiążą się właśnie z oczekiwaniem do skrętu w ul. Narutowicza razem z resztą pojazdów, a w przypadku trolejbusów te skręcające w lewo blokują pojazdy mające zamiar jechać prosto w ul. Lipową. Wynika to z niefortunnego <<tymczasowego>> umiejscowienia zwrotnicy).

Zmian w organizacji ruchu wymaga także ul. Narutowicza. Planowany remont odcinka pomiędzy ul. Głęboką a ul. Lipową powinien przewidywać pewne udogodnienia dla komunikacji miejskiej. Optymalne byłoby wyznaczenie dla tych pojazdów specjalnych pasów ruchu, a także śluzy dla linii jadących z ul. Narutowicza (z przystanku Muzyczna 01 w ul. Nadbystrzycką) aby z łatwością mogły się włączyć w ciąg pojazdów jadący w kierunku Czubów.

Największy ruch generuje rejon dworca głównego PKS. Obecnie większość linii autobusowych dojeżdża w ten rejon al. Solidarności (Tysiąclecia). Dochodzi tam również do dużych strat czasowych z racji ogromnego natężenia ruchu. Proponujemy dwa odcinki buspasów. Jeden od ul. 3 Maja do pl. Zamkowego oraz drugi od „ronda pod Zamkiem” do ul. Wodopojnej. W pierwszym przypadku skrajny prawy pas od skrzyżowania z ul. 3 Maja byłby wykorzystywany jedynie przez pojazdy komunikacji miejskiej co znacznie skróciłoby czas przejazdu bardzo wielu linii (oczywiście mógłby też być wykorzystany w sytuacji awaryjnej przez karetki pogotowia ratunkowego, policję czy straż pożarną, które w tym rejonie mają mocno utrudniony przejazd). Buspas byłby zakończony sygnalizatorem specjalnym przy linii zatrzymania na wysokości obecnego przejścia dla pieszych przy przystanku Dworzec Gł. PKS 01 umożliwiający jej przekroczenie tuż przed kolejką aut i sprawne włączenie się do ruchu pojazdów komunikacji miejskiej jadących na al. Unii Lubelskiej oraz w kierunku Kalinowszczyzny, Bursaków i Czechowa. Drugie rozwiązanie na al. Solidarności, jakie proponujemy znajduje się na odcinku pomiędzy ul. Podzamcze a przejściem dla pieszych na wysokości CH Nova. Obecnie znajdują się tam dwie zatoki przystankowe, jedna dla linii jadących przez ul. Wodopojną i druga dla linii jadących na ul. 3 Maja. Proponujemy połączyć obydwie zatoki tworząc dodatkowy pas (pas autobusowy) i połączenie obydwu przystanków w jeden (bliżej przejścia dla pieszych na pl. Zamkowy). Dzięki zastosowaniu dwóch linii zatrzymania i dodatkowego sygnalizatora uzyskujemy „śluzę” dzięki której autobusy najpierw omijają kolejkę aut z prawej strony buspasem, a następnie włączają się do ruchu przed nimi. Dzięki śluzie autobusy jadące w ul. Wodopojną będą mogły bez problemu zająć od razu lewy pas ruchu. Połączenie obydwu przystanków (Dworzec Główny PKS 02 i 04) daje dodatkowo następującą zaletę: stworzony zostanie wyjątkowo dogodny, jak na lubelskie warunki, punkt przesiadkowy (korzystałoby z niego najwięcej linii, i tym samym pasażerów, w mieście).

[...]

Wdrożenie poszczególnych, omówionych powyżej odcinków, może się odbyć niezależnie. Wspólnie pomogą one zaoszczędzić setki tysięcy minut pojazdom komunikacji miejskiej co nie jest bez znaczenia w czasach drożejącego paliwa, a także polityki Miasta, która zakłada zrównoważony transport i ograniczanie ruchu samochodowego w centrum. Aby komunikacja miejska była korzystną alternatywą dla potencjalnych pasażerów musi działać sprawnie, a więc czas przejazdu musi być gwarantowany i możliwie skrócony. Jedynym wyjściem jest uprzywilejowanie komunikacji miejskiej w kluczowych miejscach gdzie straty są największe, aby kierowcy samochodów osobowych zauważyli, że bardziej opłaca się skorzystać z komunikacji publicznej lub roweru niż z własnego samochodu, który w wielu aspektach działa niekorzystnie na obraz centrów miast.

W tym miejscu chcielibyśmy ponadto zaznaczyć, iż za błędną uznajemy koncepcję zakładającą wprowadzenie w pierwszej kolejności buspasów na takich arteriach, jak ul. Jana Pawła II czy al. Unii Lubelskiej. Biorąc pod uwagę aktualne potoki pasażerskie, a także natężenie ruchu na ww. ulicach, wdrażanie na nich buspasów w niewielkim stopniu poprawi sytuację pojazdów komunikacji miejskiej, natomiast w znaczący sposób utrudni ruch pozostałych uczestników. Może okazać się, iż zastosowanie takich rozwiązań przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego, tj. nie realizując postawionych przez nimi celów wywołają negatywne nastroje wśród kierowców, co w konsekwencji utrudni dalsze wprowadzanie udogodnień dla komunikacji zbiorowej w przyszłości.

Proponowana przez nas kolejność (priorytet) wprowadzania rozwiązań z powyższej listy:
[...]
- ul. Filaretów/Głęboka (przeznaczenie budowanych pasów ruchu dla komunikacji miejskiej),
- al. Piłsudskiego (dodatkowy lewoskręt w ul. Narutowicza dla pojazdów komunikacji miejskiej),
- Al. Racławickie,
- al. Solidarności/Tysiąclecia (buspas w kierunku pl. Zamkowego oraz łączenie zatok na al. Tysiąclecia w kierunku centrum),
- ul. Krakowskie Przedmieście (przeznaczenie tej ulicy dla ruchu komunikacji miejskiej i rowerów przykładem miasta stołecznego Warszawy).

Jednocześnie wyrażamy chęć udziału we wszelkich konsultacjach dotyczących powstania nowych odcinków buspasów czy innych form uprzywilejowania komunikacji miejskiej. Do wniosku dołączony jest odnośnik internetowy, z którego można pobrać nasze opracowania (starsze, a także nowe) zawierające szczegóły większości omawianych powyżej odcinków. Pliki znajdują się na bezpiecznym serwerze www.frl.org.pl.

Z wyrazami szacunku,
Jacek Werner
w imieniu Stowarzyszenia
Forum Rozwoju Lublina

ZAŁĄCZNIKI ZAWIERAJĄCE NASZE DOTYCHCZASOWE OPRACOWANIA DOTYCZĄCE UPRZYWILEJOWANIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ:
- WIZUALIZACJE - GŁĘBOKA/SOWIŃSKIEGO
- WIZUALIZACJE - GŁĘBOKA/FILARETÓW
- WIZUALIZACJE - PIŁSUDSKIEGO
- PROJEKT - SOLIDARNOŚCI (3 MAJA)
- WIZUALIZACJE - SOLIDARNOŚCI (KOMPOZYTORÓW POLSKICH)
- WIZUALIZACJE - TRASA ZIELONA
- OPRACOWANIE DOT. BUSPASÓW (2010 R. )
- OPRACOWANIE DOT. BUSPASÓW (2012 R.)


Komentarze (1)add comment

Hubert said:

zaworek
...
jeśli chodzi o buspasy na głębokiej to w wakacje złożyłem mój projekt (bardziej rozbudowany od tego) na spotkaniu z Prezydentem, projekt został przekazany do ZDIM i od nich dostałem odpowiedź że sie nie da...
 
marzec 13, 2013
Votes: +0

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.