Forum Rozwoju Lublina - Zrównoważony rozwój transportu rozwiązaniem problemów komunikacyjnych Lublina?

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

39752783.jpg

Logowanie

Wiadomości RSS

Użytkownicy Online

None
Zrównoważony rozwój transportu rozwiązaniem problemów komunikacyjnych Lublina? Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Jacek Werner   
19.04.2011.


W ostatnich tygodniach, gdy sporo dzieje się wkoło miejskiej komunikacji swój głos w tej sprawie chciałoby zabrać także Stowarzyszenie Forum Rozwoju Lublina, które już od dłuższego czasu bacznie śledzi poczynania władz miejskich i Zarządu Transportu Miejskiego.

 
 
 
 
Cieszymy się przede wszystkim, iż po wielu latach nareszcie udało się ucywilizować lubelską komunikację poprzez praktycznie całkowitą likwidację chorego i niejasnego podział na transport prywatny i komunalny. Powołanie ZTM i rozstrzygnięcie, po licznych perypetiach, przetargów na obsługę niektórych linii pozwoliło dużej części mieszkańców na nowo odkryć wygodę posiadania tzw. "sieciówki", a przyjezdnym i turystom oszczędziło niemiłego zaskoczenia.
 
Nie tak dawno wszyscy cieszyliśmy się także z doniesień o rozstrzygnięciu przetargów w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na zakup 80 nowych autobusów. Przetargi te, w połączeniu ze stosunkowo świeżymi zakupami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z ostatnich trzech lat, pozwoli praktycznie całkowicie odnowić lubelski tabor. Znacząco wzrośnie komfort poruszania się po Lublinie autobusami i trolejbusami (dodajmy, że nowe autobusy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, automaty biletowe, tzw. "ciepłe guziki", a także - znany już dobrze - głosowy system zapowiadania przystanków). Za plus uznać należy także większy - niż poprzednio planowano - udział w nowych zakupach pojazdów przegubowych. Pamiętajmy jednak, iż w tej materii potrzeby wciąż są dużo większe. Świadczą o tym, choćby doniesienia prasowe dotyczące problemów mieszkańców z dostaniem się do autobusów oraz obserwowane napełnienia na najpopularniejszych liniach (w tym trolejbusowych!) obsługiwanych również krótkimi pojazdami. Także w porównaniu z miastami o zbliżonej wielkości Lublin wypada pod tym wględem najsłabiej.
 
Liczymy, iż wiele z obecnych problemów pomoże rozwiązać analiza badań przeprowadzonych w grudniu zeszłego roku, na którą przetarg ogłosił właśnie ZTM. Cieszymy się, iż w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienie uwzględniono konieczność przeprowadzenia konsultacji społecznych, z czego skwapliwie skorzystamy.
 
W - jak widać powyżej - całkiem sporej liście pozytywnych działań pojawiają się, jednak również takie, które budzą niepokój. Wciąż nienajlepsze funkcjonowanie miejskiego przewoźnika, nieodpowiednie dostosowanie taboru do poszczególnych linii (niezgodnie z wymaganiami ZTM), czy też drobne nieścisłości w schematach malowania poszczególnych modeli. Także wprowadzone z początkiem marca cięcia w rozkładach na najbardziej obleganych liniach budzą nasz niepokój. Z jednej strony rozumiemy oszczędności wynikające z planowanych w naszym mieście inwestycji infrastrukturalnych (remonty, przebudowy i budowy dróg, budowa stadionu i inne), z drugiej ciężko nam zaakceptować decyzje, które godzą w interesy blisko 100 000 Lublinian, którzy codziennie korzystają z komunikacji miejskiej, a także w idee rozwoju zrównoważonego transportu. Idee, którą Miasto Lublin przyjęło - choćby poprzez coroczny udział w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu. Mamy nadzieję, że tendencje będą odwrotne i miasto znajdzie fundusze na rozwój komunikacji miejskiej. Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, który odbył się w Lublinie we wrześniu zeszłego roku to impreza mająca na celu promocję różnorodnych środków transportu, które z powodzeniem mogą zastąpić transport samochodowy. Na podstawie analiz z różnych europejskich miast ETZT ma za zadanie zwiększenie świadomości mieszkańców i stanowi szansę wprowadzenia rozwiązań usprawniających np. transport rowerowy lub autobusowy.
 
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Lublina wraz z Porozumieniem Rowerowym aktywnie włączyło się w organizację wielu wydarzeń zeszłorocznego ETZT poświęconych promocji alternatywnych form transportu. Współpracowaliśmy z wieloma instytucjami m.in.: MPK, Strażą Miejską, Wydziałem Dróg i Mostów oraz Inspekcją Transportu Drogowego, to wszystko pod patronatem Urzędu Miasta (Wydział Ochrony Środowiska). Przez ten czas zorganizowaliśmy trzy debaty dotyczące kolejno: parkowania w miastach, bus-pasów oraz komunikacji rowerowej. Uczestniczyliśmy także w akcji Parking Day – organizowanej w wielu miastach na całym świecie (więcej o parking day pod wskazanym adresem: http://www.miastowruchu.pl/info/parking-day-2010/) .
 
18 września na Placu Zamkowym miał miejsce dzień otwarty MPK Lublin, wraz z nim zorganizowaliśmy eksperyment, analogiczny do tego, który miał miejsce w naszym partnerskim mieście – Munster. Ze specjalnej „zwyżki” wykonane zostały trzy zdjęcia tej samej liczby osób „przemieszczających się” trzema różnymi środkami transportu. Na podstawie statystyk przyjęliśmy, że 30 samochodami porusza się 45 osób. Zdjęcia miały na celu ukazanie problemu korków z nieco innej strony niż tylko brak odpowiednich dróg (które są oczywiście bardzo ważne). Wskazują one wyraźnie, że przyczyną zatorów jest zbyt duża ilość samochodów poruszających się po drogach, które z przyczyn oczywistych w centrum miasta nie mogą zostać poszerzone. Efektem eksperymentu jest plakat, który Państwu prezentujemy i który może po części wyjaśniać sens proponowanych zmian w miejskim transporcie.
 
Przykładem takich miast jak Amsterdam czy Kopenhaga zachęcamy do stopniowego zastąpienia samochodu alternatywnymi formami transportu w taki sposób, aby każdy z nich miał ok. 30% udziału w przestrzeni drogowej (stąd zrównoważony transport). Aby do tego doprowadzić konieczne są jednak dodatkowe inwestycje w komunikację miejską poprzez zwiększenie ilostanu taboru (autobusowego i trolejbusowego), budowę nowych tras rowerowych oraz parkingów (typu Park&Ride) na obrzeżach miasta, a także włączenie Świdnika w siec lubelskiego ZTM co z pewnością poprawi jego dostępnośc dla wielu ludzi pracujących oraz uczących się w tych dwóch ośrodkach miejskich. Wzrost atrakcyjności komunikacji miejskiej niewątpliwie łączy się również z jej uprzywilejowaniem poprzez tworzenie bus-pasów i ograniczaniem ruchu indywidualnego w śródmieściu (np. strefą płatnego parkowania).
 
Chcielibyśmy, aby prezentowany powyżej plakat poprzez obecność w wielu miejscach (począwszy od autobusów MPK, po różne wystawy, a kończąc na Parlamencie Europejskim, gdzie, być może, dzięki wsparciu prof. Leny Kolarskiej-Bobińskiej pojawi się w wersji angielskiej) zwiększał świadomość mieszkańców, zwracał uwagę władz miasta na te problemy i zachęcał do licznego udziału w tegorocznym ETZT.
 

Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.