Forum Rozwoju Lublina - Nie uciekniemy od strefy płatnego parkowania w Lublinie

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

6zsm0y.jpg

Logowanie

Użytkownicy Online

None
Nie uciekniemy od strefy płatnego parkowania w Lublinie Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Adam Cis   
18.04.2011.


    W lubelskim magistracie powstaje właśnie projekt uchwały dot. strefy płatnego parkowania. Wg wstępnych koncepcji objęta ma nim być znaczna część śródmieścia. Co to oznacza dla mieszkańców? Przede wszystkim ułatwienia na wielu płaszczyznach, choć na pozór takie sformułowanie wydaje się nielogiczne.

         Na strefie płatnego parkowania skorzystają przede wszystkim ci kierowcy, którzy nie mając wyboru, przyjeżdżają do Śródmieścia na krótki okres czasu załatwić urzędowe sprawy i udają się w dalszą drogę. Obecnie znalezienie miejsca parkingowego graniczy z cudem, a koszty związane z krążeniem po śródmieściu w poszukiwaniu miejsca przewyższają nierzadko 2 zł, które trzeba wydać na opłatę jednej godziny. Przyczyną takiego stanu rzeczy są samochody pozostawione na okres 8-10 godzin przez mieszkańców dojeżdżających do pracy w centrum, blokujące w ten sposób miejsca postojowe. Wprowadzenie odpowiednich opłat, rosnących wraz z kolejnymi godzinami, przyczyni się do uwolnienia deficytowych miejsc.

          Możliwość bezpłatnego postoju u celu podróży warunkuje wykorzystywanie samochodu, który nie jest przecież jedynym możliwym środkiem lokomocji. Podstawowym celem strefy jest doprowadzanie do zmniejszenia udziału ruchu indywidualnego do centrum, co przyczyni się do zmniejszenia kongestii na ulicach. Strefa płatnego parkowania wymusi zatem rezygnacje z dojazdu samochodem do pracy ograniczając tym samym korki.

         Kolejnym beneficjentem strefy płatnego parkowania będą także piesi i osoby niepełnosprawne. Obecnie brak strefy skłania kierowców do pozostawienia samochodu tam, gdzie jest to możliwe. Efektem są zastawione chodniki utrudniające ruch pieszym. Przykładem może być większość ulic  w śródmieściu np. Narutowicza, gdzie przestrzeń miedzy maską samochodu, a pierzeją kamienic jest bardzo ograniczona. Sprawia to duże utrudnienia w ruchu pieszych oraz uniemożliwia przejazd wózkiem inwalidzkim. Wprowadzenie płatnej strefy jest zatem dobrą okazja do wyznaczenia miejsc parkingowych nie utrudniających życia mieszkańcom miasta.

 Wreszcie ważnym czynnikiem jest jakość przestrzeni publicznej. Przestrzeń publiczna zaczyna się tuż za oknem i należy do nas wszystkich. Jako mieszkańcy miasta mamy prawo do wysokiej jakości tej przestrzeni, a wiec do estetycznych, nierozjeżdżonych trawników, szerokich chodników, wolnych od parkujących gdzie się da pojazdów, wprowadzających chaos w przestrzeni.

Strefa płatnego parkowania wiąże się z ideą zrównoważonego transportu i wprowadzanie jej założeń w życie z dobrym wynikiem odbywa się na zachodzie Europy. Nieuchronność zmian w tym zakresie widzą także władze wielu miast w Polsce. Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz w wywiadzie dla portalu „TuWroclaw.com” mówi:

„- Nawet moi pracownicy skoro pracują w Sukiennicach to koniecznie chcą zostawiać samochód na pl. Solnym. Jak już ktoś dorobi się wymarzonego samochodu to musi podjeżdżać pod same drzwi. Tymczasem to nie tak – ceną za prestiż, jakim jest praca w centrum, oraz najczęściej wyższe zarobki z tym związane, są także pewne uciążliwości. Jak choćby konieczność zostawienia auta w pewnej odległości od miejsca pracy i pokonania ostatniego odcinka komunikacją zbiorową – mówi Rafał Dutkiewicz. - Trzeba się pogodzić z tym, że wraz z udogodnieniami w postaci obwodnic pojawią się powoli utrudnienia dla kierowców w centrum. To naturalna kolej rzeczy, która będzie miała miejsce także we Wrocławiu. Popatrzmy na Mediolan, Rzym, Berlin, Monachium, Londyn i setki innych europejskich miast. Mam świadomość, że zmiany w mentalności zajmą lata, ale kiedyś takie rozwiązania będą przez mieszkańców przyjmowane ze zrozumieniem i akceptacją – dodaje.”

              Strefa płatnego parkowania występuje w większości dużych, polskich miast  i jest czymś naturalnym. Została wprowadzona m. in. w Warszawie, Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu, Opolu, Gdyni, Zielonej Górze, Krakowie, Bydgoszczy itd. Jako kierowca z niecierpliwością czekam na strefę w Lublinie.
 
Artykuł w nieco zmienionej formie ukazał  się w poniedziałkowej Gazecie Wyborczej Lublin.

Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.