Forum Rozwoju Lublina - Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu - podziękowania i relacja

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

12.jpg

Logowanie

Wiadomości RSS

Użytkownicy Online

None
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu - podziękowania i relacja Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Karolina Kuśmider   
19.10.2010.


 Sprawozdania i rozliczenia zakończone, replika zdjęcia z Münster w obróbce, czas więc podsumować Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, który zapewnił nam tyle samo radości, co frustracji.

Siłami dwóch stowarzyszeń: Porozumienie Rowerowe i Forum Rozwoju Lublina, niewielkimi własnymi nakładami finansowymi oraz przy duchowym wsparciu koordynatora, jakim był Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin udało się nam zorganizować wydarzenie w ramach unijnej polityki zrównoważonego transportu.

Dnia 17 września odbył się przejazd rowerowy z udziałem urzędników i mediów. Wszyscy zgromadzeni na własnej skórze poczuli uroki pogody, ale przede wszystkim kostki brukowej. Okazało się również, że kierowcy samochodów potrafią zachowywać bezpieczną odległość od wyprzedzanych rowerów, ale tylko wtedy, gdy jedzie z nami policjant.

 Fot. Aleksander Wiącek

Słoneczny 18 września miał być kluczowym dniem ETZT. W ramach happeningu „Przyjdź i pokaż, ile miejsca zajmujesz” udało się nam zgromadzić całkiem pokaźną, jak na warunki promocyjne ( tj. niechęć do informowania w lubelskich mediach o ETZT i pozostałych utrudnieniach w ruchu) grupę rowerzystów i kierowców. Nie osiągnęliśmy niestety zamierzonej liczby, by powtórzyć dokładnie wynik z Münster. Tym samym serdecznie dziękujemy wszystkim zgromadzonym na Placu Zamkowym, którzy cierpliwie czekali na swoją kolej, a potem dali się dyrygować, aby uzyskać najlepsze ujęcie do zdjęcia .

Zdjęcie z Lublina, 2010. Fot. Emil Dzemski

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska dokonał dodatkowo pomiaru hałasu, otrzymaliśmy następujące wyniki:

  • Samochody 76,8 dB
  • Autobus 70,9 dB (4 krotnie ciszej niż samochody*)
  • Rowery poniżej 65 dB

Nie oświadczamy autorytarnie jak dziennikarze z Gazety Wyborczej, że „Musisz się przesiąść”, jednak różnica bije po oczach. I uszach.

 

          Happening „Uwolnić przestrzeń” w ramach Park(ing) Day na Krakowskim Przedmieściu był dla nas prawdziwą przyjemnością. Akcja cieszyła się też dużym zainteresowaniem przechodniów. Do dyspozycji mieszkańców były krzesła, stoliki, leżaki, gazety, szachy i inne gry planszowe oraz kawa i herbata, tak więc bardzo szybko przyłączyło się do nas wielu miłośników wygrzewania się w ciepłym wrześniowym słońcu. Rowerzyści i skateboardziści szybko zaanektowali ulicę Krakowskie Przedmieście.

          W tej całodniowej akcji uczestniczyli: pracownicy MPK Lublin, Straży Miejskiej, policji, Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego, WIOŚ i Straży Pożarnej, którym dziękujemy za pomoc.

 

Relacje na stronie Forum Polskich Wieżowców:

jacekfreeman : „na Krakowskim było fajnie, jeździli deskorolkarze, rolkarze, rowerzyści, przechodnie pili kawkę, herbatkę, czytali gazety i grali w gry. To się nazywa życie w mieście! Ulicą przemykały jedynie autobusy. A kierowcy się nie popisali, nagminnie łamali zakaz ruchu w obu kierunkach (znak B-1), jak tylko nie pilnowaliśmy szlabanów to zaraz sznurek się pojawił, ale tutaj brawa dla policji, jeden patrol narobił niezłego stracha wielu kierowcom, a co bardziej cwani i niegrzeczni zamiast pouczenia dostali mandaty w wysokości 500zł.”


           Podsumowując, ETZT w tegorocznym wydaniu można uznać za sukces. Byłby on jeszcze większy, gdyby udało się nam wprowadzić rozwiązania trwałe, które zasadniczo są międzynarodowym wymogiem podczas organizacji tegoż wydarzenia.

Nasze propozycje trwałych rozwiązań to m.in.:
1. Oficjalne otwarcie Starego Miasta dla rowerów, po umieszczeniu znaków T-22 („nie dotyczy rowerów”) pod znakami B-1 („zakaz ruchu”) i B-2 („zakaz wjazdu”) wraz z dopuszczeniem dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych dla samochodów.
2. Utworzenie kontrapasa rowerowego ul. Zielonej i likwidacja miejsc parkingowych (z wyłączeniem dostawców do 15 min.) i/lub dopuszczenie ruchu rowerowego na Deptaku poprzez umieszczenie znaków T-22 („nie dotyczy rowerów”).
3. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ul. Konopnickiej.

Niestety, WOŚ i Wydział Dróg i Mostów uznały te rozwiązania za niemożliwe do wprowadzenia. Pozostaje mieć nadzieję, że za rok uda się pozostawić po ETZT coś trwałego.

 

Poza tym w ramach ETZT odbyły się następujące debaty:

  • 20 września: „Uwolnić przestrzeń – miasta są dla ludzi”
  • 21 września: „Buspas nieczynny. Najbliższy czynny buspas we Wrocławiu”
  • 22 września: „Rower – najbardziej przyjazny miastu środek transportu”

W opracowaniu zapis tekstowy z debat. Na stronie już wkrótce!

 

Relacje w mediach:

Panorama Lubelska: http://www.youtube.com/watch?v=tFh6mTMKogo

ITVL: http://www.itvl.pl/news/mpk-i-europejski-tydzien-zrownowazonego-transportu

Radio Lublin: http://radio.lublin.pl/index.php?site=news_details&id=81735 .

Gazeta Wyborcza: http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,48724,8397587,Autobus_cichszy_niz_osobowka__Musisz_sie_przesiasc.html#ixzz100Ch3OLs


Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.