Forum Rozwoju Lublina - Zakupy cieszą, ale…

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

15zp6oh.jpg

Logowanie

Wiadomości RSS

Użytkownicy Online

None
Zakupy cieszą, ale… Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Adam Cis   
26.07.2010.


      W dniu 26 lipca 2010 roku w siedzibie MPK Lublin przy ul. A. Grygowej 56 nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 5 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich przegubowych oraz  30 trolejbusów niskopodłogowych.  W przetargu na autobusy przegubowe wystartowała tylko jedna firma - EvoBus oferująca Mercedesa Conecto G (obecnie w Lublinie jeździ 10 takich pojazdów). O dostarczenie nowych trolejbusów rywalizują z kolei 2 firmy: LAZ z modelem E-183 oraz Solaris Bus & Coach z modelem Trollino12 (obecny w taborze MPK w ilości 4 sztuk).

      Bardzo cieszą zakupy autobusów przegubowych, których brakuje w mieście. W obecnej chwili pasażerów wożą zakupione w zeszłym roku Mercedesy Conecto G w liczbie 10 oraz 3 Jelcze i 10 Ikarusów. 23 autobusy przegubowe, oferujące wyższy komfort na najbardziej zatłoczonych liniach to zdecydowanie za mało jak na potrzeby 350 tys. miasta.

      Dla porównania w mniejszym o 56 tys. Białymstoku jeździ 112 takich pojazdów, z kolei w większym o 57 tys. Szczecinie jest ich 129. W kolejnym mieście porównywalnym do Lublina najwięcej przegubowców jest w niemal identycznej pod względem liczby mieszkańców Bydgoszczy (136 pojazdów na 358 tys. mieszkańców). Dane te[1] pokazują jak bardzo potrzebne są zakupy taboru klasy MEGA. Szacujemy, że do obsługi najbardziej zatłoczonych linii takich jak 9, 10, 14, 17, 18, 26, 31, 39, 40, 57 potrzeba co najmniej 100 przegubowców. Po dostarczeniu 5 autobusów z obecnego przetargu i wejściu firmy IREX z 10 autobusami przegubowymi na lubelskich ulicach do końca roku powinno jeździć 38 pojazdów tego typu. Oczywiście przy założeniu, że nie zostanie skasowany żaden z leciwych Ikarusów. Jako Stowarzyszenie od dawna zwracamy uwagę na ten problem na spotkaniach z urzędnikami lubelskiego Ratusza. Efekty są widoczne, choćby w przetargach ZTM na obsługę linii 17, 26 i 57 (pierwotnie planowano tylko 4 autobusy klasy MEGA). Jednak mimo poprawiającej się nieco sytuacji nadal jest bardzo źle. A kolejne zakupy autobusów przegubowych planowane są dopiero w latach 2013 – 2015 z PO RPW w łącznej liczbie 40. Rozwiązaniem byłaby zmiana uchwały Rady Miasta i przesuniecie zakupów w czasie z 2013 roku na przyszły rok. Pieniądze na zakup taboru są zagwarantowane z Programu Operacyjnego. Wystarczy zarezerwować w budżecie miasta środki i rozpisać przetargi. Warto też zastanowić się nad zakupem kolejnych autobusów przegubowych, ze środków  własnych MPK, także w przyszłym roku. Miejmy nadzieję, że będzie to większa liczba niż w bieżącym roku.


[1] Stan na dzień 23 luty 2010 roku. Dane mogły ulec niewielkiej zmianie, jednak nie na tyle istotnej, aby znacząco wpływały na liczbę autobusów przegubowych w poszczególnych miastach.


Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.