Forum Rozwoju Lublina - Parkowanie w Lublinie: Znajdź z nami miejsca dla aut ?!!

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

5u1hf9.jpg

Logowanie

Wiadomości RSS

Użytkownicy Online

None
Parkowanie w Lublinie: Znajdź z nami miejsca dla aut ?!! Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Autor: Aleksander Wiącek   
07.07.2010.


 
Od niedawna Kurier Lubelski prowadzi akcję pod hasłem "Parkowanie w Lublinie: Znajdź z nami miejsca dla aut". Nie byłoby w tym nic strasznego, gdyby nie fakt że odbędzie się to kosztem ludzi (pieszych), którzy znów są traktowani jak gatunek piątej kategorii (razem z niepełnosprawnymi i rowerzystami) w porównaniu do boga-samochodu.
 
 
Ponurym żartem jest objęcie patronatu nad tą akcją przez przewodniczącego Rady Miasta, a jeszcze większym o porównaniu tego do idei społeczeństwa obywatelskiego:

"- To może dać od ręki kilkaset miejsc postojowych dla lubelskich kierowców - szacował w czwartek Piotr Kowalczyk, przewodniczący Rady Miasta Lublin, który objął patronatem naszą akcję. - To genialnie wpisuje się w ideę społeczeństwa obywatelskiego. Mieszkańcy Lublina sami najlepiej wiedzą, bo przecież codziennie jadąc do pracy czy idąc na zakupy widzą, gdzie zakazy parkowania są ustanowione w sposób absurdalny - przekonywał."

Kraje Europy Zachodniej już dawno zrozumiały, że uprzywilejowanie samochodu w mieście prowadzi wyłącznie do większych korków, większego zanieczyszczenia powietrza i hałasu oraz obniżenia ogólnej mobilności społeczeństwa (bo wtedy brakuje już miejsca na komfortową komunikację zbiorową i rowerową).

Najbardziej zdrowa hierarchia użytkowników transportu, do której coraz więcej miast dąży, to:
  1. Piesi
  2. Osoby z trudnościami w poruszaniu się
  3. Rowerzyści
  4. Użytkownicy transportu publicznego
  5. Użytkownicy motocykli i motorowerów
  6. Osoby przybywające w interesach i dostawcy
  7. Klienci i turyści przyjeżdżający samochodem
  8. Pracownicy przyjeżdżający samochodem
Stosowanie tej hierarchii w Polsce w odwrotnej kolejności prowadzi wyłącznie do tego, że mieszkańcy nie czują żadnej przyjemności z przebywania w centrum miasta i jak najszybciej uciekają na dzielnice (bo parking samochodowy jest ważniejszy niż ławka i trochę zieleni).

Kierowcy żyją więc w schemacie dom - samochód - praca - samochód - zakupy - samochód - dom, sfrustrowani do niemożliwości.
 
Pasażerowie komunikacji miejskiej, piesi i rowerzyści, spychani pod ściany budynków, zmuszani do przechodzenia po maskach nieprzepisowo zaparkowanych samochodów czy też stojący w korkach spowodowanych przez samochody z zapełnieniem 1,3 osoby, tym bardziej czują się sfrustrowani i bezradni.

Niestety Pan Kowalczyk albo tego nie rozumie, albo nie chce zrozumieć. A że nie czytał ostatniego felietonu Marcina Skrzypka "Kto idzie ze mną?" w ZOOM-ie 07/2010 to prawie pewne.

A ponoć chcemy być Europejską Stolicą... tylko czego? Samochodu, spalin i hałasu?
 
Aleksander Wiącek

FRL/Porozumienie Rowerowe Lublin
Sieć "Miasta dla Rowerów"
 
 
 
Więcej o akcji Kuriera Lubelskiego:
http://www.kurierlubelski.pl/region/lublin/276538,parkowanie-w-lublinie-znajdz-z-nami-miejsca-dla-aut,id,t.html
http://www.kurierlubelski.pl/region/lublin/276981,parkowanie-w-lublinie-gdzie-zrobic-miejsca-dla-aut,id,t.html

Komentarze (0)add comment

Napisz Komentarz

busy
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright 2017 Forum Rozwoju Lublina.